top of page
  • Фото автораМарина Губарець

Музика Джона Вільямса як провідник у магічному світі Гаррі Поттера

Всесвітньо відома «Поттеріана» була екранізована кінокомпанією Warner Bros. та посіла третє місце за прибутковістю в світі, поступаючись "Зоряним війнам" та фільмам зі всесвіту Marvel.

Увійти в світ магії глядачеві допомагає музика, написана американським композитором та диригентом Джоном Вільямсом. Це один з найуспішніших композиторів сучасності, якого номінували на «Оскара» 53 рази, в тому числі й за музику до першої частини «Гаррі Поттера».

Фільм «Гаррі Поттер і філософський камінь» починається з традиційної заставки Warner Bros. під коротенький «мотив польоту». Він за секунду переносить глядача в іншу реальність. На фоні скрипок потужно вступають валторни з лейтмотивом, що отримав назву «Тема Гедвіґи», але фактично став основною музичною темою «Поттеріани». Так у давнину глашатаї звуком труб привертали увагу городян перед оголошенням чогось важливого.

І важливе починається одразу – з ніжним звуком, схожим на дзвіночки. Так звучить челеста – доволі рідкісний інструмент, зовні схожий на невелике піаніно. Клавіші приводять у дію молоточки з цупкої повсті, які б’ють зверху по металевих або скляних пластинах. Назва інструменту походить від італійського слова céleste – небесний.

Джон Вільямс свідомо орієнтувався на челесту, адже саме так має звучати магія. Протягом фільму челеста звучить в ті моменти, де ось-ось станеться диво.

Тема Гедвіґи складається з трьох лейтмотивів – так прийнято називати повторювані моменти, які асоціюються з певними персонажами/моментами.

Перший лейтмотив – це та сама широка тема Гедвіґи. Чому він представляє сову головного героя? Можливо, тому що в світі магів сови приносять пошту, хороші та погані новини. Гедвіґа допомагає Гаррі підтримувати зв’язок з друзями і приймає на себе смертельне закляття, рятуючи Гаррі. Але по факту, лейтмотив все ж таки більше пов’язаний не лише з совою, а з самим Гаррі Поттером та всім чаклунським світом.

Найбільш відоме його виконання на челесті. Проте, композитор задіює й інші інструменти. Тембрально весь перший лейтмотив постійно змінюється – то звучить кристально і тихо, завдяки челесті, то ширше і похмуріше через духові. З усіма фарбами та характерами допомагають різні інструменти оркестру та рівень їхньої гучності, напору.

Наприклад, щоб передати появу якоїсь ідеї чи здогадки, використовуються флейти. А щоб підкреслити важливість моменту, лейтмотив виконують тільки мідні духові інструменти або тутті – повний склад оркестру. Відповідно, у глядача додатково формується уявлення щодо простору, де відбувається подія. Тиха челеста чи ніжні флейти мають бути дуже близько, а от валторни чи цілий оркестр потребують великої зали.

Так, коли Гаррі розмовляє зі змією, лейтмотив звучить тихо, фоново. Проте, його виконує оркестр тутті, що підкреслює особливість такого вміння. А на початку головної пригоди, коли Гаррі з друзями вирушають рятувати філософський камінь, лейтмотив звучить голосно й потужно, у виконанні всього оркестру. В цей момент на екрані видно весь Гогвордс, і музика наголошує на глобальності події.

Другий мотив основної теми асоціюється з польотом швидкісної чаклунської мітли або золотого снича. Він найчастіше тримається на струнній групі оркестру, що задає ритм, мелодію та атмосферу. Часто цей лейтмотив накладається на тему Гедвіґи і виступає у вигляді акомпанементу, тоді як основна мелодія переходить до мідних духових. Все разом дає широту звучання та нагнітає обстановку.

Третій мотив – пустотливий, нерівномірний, контрастний. Порівняно з іншими мотивами він звучить рідше – в іронічних та кумедних моментах.

Музика допомагає глядачам та самому Гаррі відчути незвичайний світ чаклунів та відьом, до якого він теж потрапляє вперше. Кожен прояв магії викликає в нього здивування та захват, це дуже точно передається глядачам через музику.

Кінокомпанія Warner Bros. була вражена створеною Джоном Вільямсом музичною композицією. Тому лейтмотив, виконаний на челесті, став візитною карткою всієї кіноепопеї про Гаррі Поттера. Ця мелодія була використана в офіційному трейлері фільму та лягла в основу всієї рекламної кампанії, а для мільйонів глядачів символізує початок дивовижної подорожі до світу, повного пригод та магії.

Тема Гедвіґи у виконанні Надії Губарець. На електронному піаніно обрано звучання, близьке до челести.

Останні пости

Дивитися всі
bottom of page