top of page
  • Фото автораМарія Баглай

Як втратити і віднайти свій голос

Оновлено: 19 січ. 2023 р.

У кожної людини настає такий день, коли вона готова, щоб про її життя зняли фільм, написали поему чи замовили пісню по радіо. Або увіковічнили її в тікток мільйонами переглядів. До цього теж краще бути готовими. Я ж людина скромна і мрію про старий-добрий бродвейський мюзикл. Такий, знаєте, без розкішних декорацій, але з танцями і піснями. Як "Гамільтон", наприклад. Або, якщо наполягаєте, щось в стилі "Чикаго". Хоча, судячи за вже прожитим кавалком сюжету, це буде варіація на тему "Книги Мормонів".

Коли я згадую своє дитинство та юність, то навіть у буденному житті мене супроводжувала музика та спів. Дитячий шкільний хор, вокальний ансамбль, хор у музичній школі це лише те, що входило в "обов'язкову програму". А ще була участь у недільній школі при церкві, де ми теж багато співали. Пісні виручали під час сімейних поїздок в автомобілі, сезонної праці в полі та довгих вечорів вдома, коли вимикали світло.

Я люблю мюзикли за те, що це класичний сторітелінг, ефектно підсилений музикою, співом та хореографією. Словом, я обожнюю цей жанр за все те, що інші люди в ньому терпіти не можуть. І це нормально. Не всіх доля нагородила музичним слухом, гарним голосом та відчуттям прекрасного. Хтось же має і бойовики любити.

Про те, що природа була щедрою до мене, неодноразово нагадували ровесники, дражнячи за великі вуха. Я провела своє мінідослідження і дізналася, що лише люди з великими вухами мають прекрасний музичний слух. І лише вони потраплять до Раю (цей аргумент я придумала сама, в цілях самозахисту. І діяв він безвідмовно.). Голос в мене теж був непоганий, але особисто мені не подобався. Та все ж, я знала, що він є і користувалася ним як індульгенцією для прогулів. Завжди можна було списати все на репетицію і концерти.

Якось перед операцією з видалення апендициту в лікарні мене запитали, яка в мене група крові. Я не мала найменшого уявлення, проте з впевненістю повідомила, що співаю другим мецо-сопрано і мій діапазон голосу не те що б вражаючий, але стабільний — півтори октави.

Думаю, що в головній ролі мого мюзиклу могла б зіграти Емма Стоун. Як варіант.

Естрадний спів мене не приваблював, але зіркове життя музикантів здавалося вартим усіх додаткових зусиль, якого вимагали виступи соло. Та щойно я розмріялась про перемогу на "Євробаченні" і намалювала собі яскравий сценічний образ, в якому я планувала пройтися переможною ходою коридорами школи, як втрутилася реальність і зі сценою було покінчено.

Трапилося це в літньому таборі, коли мені було 14 років. Для нас організували імпровізоване шоу талантів. Дирекції табору здалося, що це прекрасний спосіб познайомити учасників зміни. Ми з однокласницею зголосилися виступити дуетом і нам запропонували широкий вибір хітів російської популярної музики. Для мене це був зовсім новий напрямок, але я всеціло покладалася на свій голос, слух і харизму однокласниці.

Про те, що ми пролетіли, стало очевидно з перших хвилин на сцені. Спочатку ми не вписалися в фонограму. Потім виявилось, що і слів не знаємо далі першого куплету. Десь з-під сцени вигулькнув музичний оператор і жестами благав зупинитися, але ми вирішили компенсувати невдалий початок хореографією, завченою для якоїсь іншої нагоди та пісні. Зал вибухнув нестримним сміхом, сцену ми покинули під акомпанемент не оплесків, а свисту. Це була миттєва карма за несмак у виборі пісні, не інакше! В залі були присутні кількасот дітей та підлітків, з якими нам ще судилось відпочивати два тижні. Подумки я собі пообіцяла, що якщо переживу ту ганьбу, то ніколи не співатиму російською і не зазіхатиму на лаври естрадної зірки.

Як добре, що в ті часи не було смартфонів. Якщо це читає хтось з присутніх на тому виступі, знайте мені дуже шкода. Ми всі вийшли з залу травмовані, кожен по-своєму.

Згадавши цей драматичний епізод, я придумала кращу кандидатуру для головної ролі в мюзиклі. Запросіть Леді Гагу! (Вибач, Еммо. Може, якось наступного разу!)

Після першого провалу я більше не довіряла своєму голосу. Спів нікуди не пропав із мого життя, але виступів на сцені я уникала, наскільки це було можливо. В Україні ніщо важливе не відбувається без пісні: весілля, похорони, революції, поїздки в електричці, вечір зустрічі випускників, Коляда і похід із друзями в гори. Мимоволі починаєш сприймати і спів, і свій голос як щось звичне. Це найприродніший спосіб дати волю своїм емоціям і для цього не потрібен талант. Береш пісню — і користуєшся на здоров`я.

Інша справа — Америка. Коли я потрапила сюди вперше, для мене стало відкриттям, що люди тут не співають. У країні, яка продукує найбільшу кількість хітів у поп-чартах, де щороку ставлять з десяток високобюджетних мюзиклів і де не втрачають популярності шоу на кшталт "Американського ідола", не заведено співати на побутовому рівні, просто так для душі. Навіть не пробуйте затягнути якусь жалібну пісню на американських поминках. І вже точно не співайте a cappella в когось на весіллі. Залиште це професіоналам. Американці переживають наближення панічної атаки, коли чують аматорський спів.

Америкa підкорила мене іншим спрагою слухати та розповідати історії. На тих же весіллях, похоронах чи вечірках із нагоди виходу на пенсію, замість групової вокалотерапії, всі з нетерпінням слухають промови. Серед присутніх обирають кількох спікерів, які мають виконати важливу місію емоційно розрядити публіку чи навпаки задати події потрібний настрій. І не варто плутати це з виголошенням тостів. Це зовсім різні жанри. "Спіч" передбачає кілька обов`язкових елементів: щось ліричне, щось дотепне, щось особисте і щось доброзичливе. Під час виступу присутні повинні усміхнутись, здивуватись, просльозитись. Опісля, якщо все пройшло успішно, вони підходитимуть до спікера знайомитись і дякувати за промову. Вони захочуть з ним чи з нею випити, поговорити, одружитись чи підписати контракт. Проситимуть номер телефону на випадок, якщо їм потрібна буде промова. Це стосується не тільки розважальних чи сімейних заходів. Зверніть увагу, що в Америці школярі вивчають найвідоміші промови відомих людей, а мистецтво публічних виступів входить до переліку обов'язкових дисциплін у багатьох коледжах.

Добре написана промова має ще один елемент — в ній має бути присутній "ваш власний голос". Тобто, завченим анекдотом чи тостом, збереженим із вайберівського чату, не відбудешся.

"Знайти власний голос" рекомендують всі посібники з креативного письма та викладачі на курсах акторського мистецтва. Це вже свого роду мантра. Що саме означає той "голос" думки різняться. Може, це еквівалент авторського стилю в літературі, який напрацьовується роками. Але концепція мені сподобалась, щойно я вперше про неї почула.

На відміну від співу, в письмі я не боялася бути почутою і не ховалася за трьома рядами "хористів" та їхніми голосами. Я почувалась якщо не впевненою, то принаймні захищеною від свисту з залу письмо не вимагало додаткового перформансу на сцені, красивої зовнішності, грації та координації. Мій "голос" у текстах міг звучати як завгодно, переді мною було все життя для того, щоб випрацювати те звучання, в якому я почувалася максимально вільною.

Коли я почала систематично писати, то навіть не помітила, що вже більше десяти років не співаю. В еміграції це здавалося зайвим і недоречним. Я вирішила, що самовираження через письменництво нічим не гірше співу. Чомусь у моїй уяві ці два медіуми не могли співіснувати. Мій голос залишився в Україні, а в Штатах я знайшла інший. Тільки який він я ще досі не знаю.

Так тривало до лютого 2022-го року. Після вторгнення росії і з початком повномасштабної війни, зникло бажання писати. Будь-що. Навіть скласти список до магазину вимагало енергії, запаси якої вичерпались. Слова, історії, література, книги — відійшли на задній план. Вони не задовільняли моїх емоційних потреб, не давали відповідей на болючi питання і через них я не могла вивести накопиченого гніву, люті, жаху і відчаю. Спершу це було схоже на камінь, що застряг у горлі і заважає розмовляти. Потім він збільшився і ліг на груди, заважав плакати. Камінь продовжував рости і покотився в живіт, не даючи змоги випрямитись. Пізніше мені вже навіть не хотілося вставати з ліжка, щоб не волокти цю глибу за собою.

Спробуй співати, порадив мені свекр під час однієї з наших розмов. Мені допомагає. Я беру пісенник і співаю народних пісень. Куди ходжу, там і співаю.

Я подумала, що якщо йому в Україні це допомагає, то, мабуть, варто спробувати. Зрештою, відео, де українські військові співають не на камеру, а для себе, навіть виснажені ворожим полоном, додавали пораді свекра ваги. Але я так давно не співала, що просто не знала звідки почати. Мій голос не слухав мене, не відкликався на спроби заспівати навіть найпростішу колискову чи коляду. Під час антиросійських протестів я навіть "Ще не вмерла України..." проговорювала, а не співала. Щось зламалося в мені, якась "заводська прошивка", і я не знала як її полагодити.

Влітку ми з донькою дивилися стару версію Діснеївського мультика "Русалонька". Сюжет однойменної казки мені був, звісно ж, відомий. Але в мультику саме пісенні номери пройняли мене з неочікуваною силою. Соло злої чаклунки Урсули, яка виманює в наївної Русалоньки голос взамін на можливість познайомитись з принцом, викликало в мене бурю емоцій. "Ти відмовляєшся від власного голосу, щоб в майбутньому твоїм іменем люди назвали пральний порошок", — подумки докоряла я собі.

В липні я побачила оголошення викладачки вокалу про набір студентів для онлайн занять. Катерина Ковтун відписала мені, що вона з донькою тимчасово в Польщі, розпитала про мої очікування від співу. Ми домовились займатися два дні на тиждень. Катерина терпляче спостерігала за тим, як я вперто, але марно намагаюсь контролювати свої перепади настрою. Кожен урок ми починаємо з простих вправ для міміки. Мене здивувало те, як за попередні пів року заціпеніли м`язи обличчя. Ми розспівували народні пісні, вокалізи, спробували кілька відомих пісень українських виконавців. Не скажу, що спів одразу приніс мені полегшення і якось суттєво змінив стан речей. Ні, часом урок вимагав необґрунтовано великих запасів енергії. Інколи все це здавалося позбавленим сенсу. В грудні я попросила Катерину перейти на легший розклад і ми зустрічались раз на тиждень. Я зловила себе на думці, що мені цього мало. Перечитавши свої спостереження у щоденнику, я помітила, що наші уроки вокалу чи не єдина година робочого тижня, коли я розслабляю своє обличчя, відпускаю всі переживання і просто даю волю емоціям, випускаю свій голос назовні. Нaйбільшою зміною було те, що мене більше не дратував мій голос. В записі він здавався мені співзвучним з тим метафоричним голосом, яким я пишу. Нарешті вони перетнулись, зустрілись, наклались один на одного і зазвучали в спокійній гармонії. Очевидно, що це не естрадне звучання, до якого в мене ніколи не було хисту. І вже точно не академічно-хорове. Я не знаю, чи для нього є визначення або жанр. Я думаю мій голос трохи ліричний, як українські пісні, але часом йому хочеться імпровізувати, дражнитися і не боятися брати високі ноти, як у джазі. Вони мені дуже дорогі, мої голоси. З одним я народилася, а інший здобула в дорослому віці.

Я все ще намагаюсь зрозуміти, чому в Америці люди не співають. Однієї ночі, в готелі невеликого міста Південної Дакоти, крізь сон я почула таке знайоме звучання щасливих, п`яних голосів. "Ну нарешті!", — подумала я і побігла до дверей подивитися на рідкісний вид американців, яких несла кудись незнайома мені мелодія. Однак, коли я прислухалась, то виявилось, що це нетверезі гості готелю пристрасно сперечаються про біткоїни, криптовалюту, промисловий індекс Доу-Джонса та рівень інфляції. "З цього б вийшов дотепний мюзикл", — прошепотіли мої голоси і спокійно заснули.

Редакція тексту: Юлія Желізко

139 переглядів0 коментарів

Останні пости

Дивитися всі
bottom of page